Hoe kan het dat ik bij de ene apotheek wel moet betalen en bij de andere niet?

Ik ben al jaren aan de pil, maar door omstandigheden kon ik niet over op de "goedkopere variant" en moet dus het oude merk blijven gebruiken. Bij mijn eigen apotheek moet ik hiervoor betalen, deze pil is duurder dus eigen kosten.
Nu was ik laatst bij mijn vriend geweest en had daar de pil laten liggen waardoor ik op zaterdag thuis zat zonder pil.
Ik heb gebeld met de dienstdoende apotheek en ik kon langskomen. Uiteraard zag ik de bui al hangen want in het weekend zijn medicijnen duurder. Maar tot mijn grote verbazing hoefde ik niks te betalen voor de pil (gewoon mijn eigen merk, zelfde als anders). De apotheker vertelde mij namelijk dat ik deze pil op doktersadvies heb en dus vergoed wordt door de verzekering. Ik vraag me nu dus af hoe het kan dat mijn eigen apotheek me laat betalen en een apotheek waar ik helemaal niet bekend ben (tuurlijk weten ze je te vinden via de computer) geeft me zo de hele handel gratis mee. Ik moet weer nieuwe hebben en zit er dus serieus over te denken om tot zaterdag te wachten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Wat een raar verhaal!

Sinds 1 januari dit jaar wordt de pil niet meer vergoed indien je ouder bent dan 21 in de basisverzekering. Wellicht ben jij aanvullend verzekerd, dan zit soms de pil er wel in.
Doktersadvies heeft daar verder niet mee te maken. ( of bedoel je dat het voor iets anders is voorgeschreven dan voor anti conceptie? )

Ik denk dat, afhankelijk van jouw verzekering of het gedekt is of niet, of de ene of de andere apotheker zich toch echt vergist!

zie de link voor een overzicht wat er vergoed wordt en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ben dus 26 en gebruik m gewoon voor anticonceptie.
Vandaar dat ik ook ietwat verward bij de balie stond toen ik niets hoefde te betalen, heb ook niks van mijn verzekering gezien, een rekening ofzo. Ik haal altijd 1 doosje per keer (3 mnd) en stond buiten met zo`n idee van: had ik nu maar meteen voor een jaar ingeslagen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou toch nog eens langs die apotheker gaan en vertellen dat je het bij de andere apotheek moet betalen. misschien kan hij je duidelijkheid verstrekken , of komt hij erachter dat hij een fout maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn rekening zit bij zilveren kruis komt soms wel 3 maand later..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de apotheker is van de zorgverzekeraar "verplicht"om de goedkopere variant te geven met de zelfde stoffen, tenzij er een medische indicatie is, of als de grondstoffen niet meer bestaan, zodat die pil niet meer leverbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En is het niet zo dat je voor de pil als anti conceptie altijd zeker een half jaar mee krijgt. Ik heb een andere pil niet speciaal bedoeld voor anti conceptie en daar mag ik niet meer dan voor 3 maand mee.

Andere antwoorden (3)

Je moet inderdaad een medische indicatie hebben en die bij de apotheek afgeven, en daarna worden de kosten rechtstreeks gedeclareerd van uit je aanvullende verzekering, want vanaf 21 jaar komt die uit de aanvullende verzekering, het kan zijn dat de apotheek toen die doktersadvies niet had, of dat die niet gecontracteerd is met jou zorgverzekeraar, je kunt de originele nota nog indienen bij je zorgverzekeraar tot 3 jaar terug..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil wordt idd niet meer vergoed door de verzekering. Deze hoor je zelf te betalen. Ik denk dat de apotheker een foutje heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mijnmedicijnvergoeding.nl/nieuws/20101/pil_verdwijnt_weer_uit_basispakket/ Hier staat wat omschreven En dit: Maandag heeft het demissionair kabinet bekend gemaakt dat een aantal maatregelen genomen zullen worden om de stijgende zorgkosten tegen te gaan. De belangrijkste wijzigingen voor het basispakket in 2011 op een rij zijn:
De pil voor vrouwen ouder dan 21 jaar wordt niet meer vergoed vanuit het basispakket
Tandartskosten voor jongeren in de leeftijd van 18 tot 22 jaar wordt niet meer vergoed vanuit het basispakket (nu is er nog een vergoeding tot 22 jaar)
Krukken en rollators verdwijnen uit het basispakket
Invoering eigen bijdrage van € 10,- per behandeling voor logopedie, ergotherapie en dieetadvies
Voor fysiotherapie betaalt de verzekerde voortaan 12 behandelingen zelf (in plaats van 9 nu)
Door deze wijzigingen is het ook voor volgend jaar weer verstandig om te kijken of uw zorgverzekering nog wel het beste past bij uw situatie.
Jouw verzekeraar betaalt in eerste instantie, en die stuurt jou gewoon een rekening.

Er is is bij mij laatst ook een spoedgeval op zondag bij een "vreemde" tandarts door de verzekering betaald, terwijl we niet eens voor tandartskosten verzekerd zijn. Even later stuurt de verzekering ons gewoon de rekening.

Het lijkt er op dat de verzekeraar gewoon voor jou garant staat dat er betaald wordt, zodat je overal altijd hulp krijgt. Zij verhalen eventueel de kosten op jou. "vreemde" hulpverleners, dus niet jouw eigen apotheek, tandarts of wat dan ook krijgen dus altijd betaald als ze onbekende patiënten helpen. als je maar met een pasje kan zwaaien..